14 april 2011

Persoonlijke reflectie Rianne

Waar ik in het begin een beetje tegen de opdracht opzag (drama, tekenen, kunst, het zijn allemaal niet mijn favoriete bezigheden), heb ik alles met plezier gedaan!
Het begon al met het kijken van de film. Ik was helemaal verbaasd door het feit dat alles met fotootjes en poppen werd gedaan, wat een respect voor de makers heb ik gekregen.
Niet alleen hierdoor ging ik anders kijken naar de film, ook om het feit dat ik een kijkwijzer ging maken, kijk je toch anders naar de verschillende beeldaspecten. Je let meer op de kleuren, je bedenkt waarom de makers voor bepaalde standpunten van camera/licht hebben gekozen en je gaat je bij elke vorm afvragen of dit met opzet is gedaan.
Kortom, een film kijken zal nooit meer zo gaan als ik dit eerst deed. Automatisch ga ik nu overal veel uitgebreider naar kijken.

Het maken van de kijkwijzer was pittig, maar het is gelukt om er iets moois van te maken. Soms was het, zoals Guido al zei, makkelijker om eerst te bedenken welk antwoord je van de leerlingen wil krijgen en daarna te bedenken hoe je dan de vraag moest stellen.

Fijn was het om één punt te hebben waar alle resultaten op geplaatst worden (de weblog). Zoals anderen ook al melden, hebben wij als groep echter ook veel via de mail gedaan. Dit ging soms toch iets makkelijker en sneller.
Al met al een erg leuke opdracht om aan te werken. Ook omdat ik nu stage loop in groep 8, en dus de lessenserie wil gaan inzetten over een aantal weken. Zo kan je het film kijken ‘omdat we nog 5 minuten over hebben’, omzetten in een leerzaam geheel!

1 opmerking: