14 april 2011

Persoonlijke reflectie Emilie

Dit was een erg leuke opdracht om te doen. Ik heb goed geleerd om op een andere manier naar een film te kijken en heb hier ook veel plezier van gehad. Ik heb me verbaasd over de informatie die voorbij kwam bij de extra's op de DVD. Ik had nooit verwacht hoeveel er bij zo'n stopmotion-film komt kijken en hoeveel geduld hiervoor nodig is. Alleen al door het zien van deze extra's ga je anders tegen een film aankijken. En hierdoor heb ik me ook beseft hoe leuk het kan zijn om dit te delen met een bovenbouwklas en hier een of meerder lessen omheen te geven.

De kijkwijzer was lastig om te maken, maar toen we eenmaal bezig waren, kwamen de vragen vanzelf wel. Het was een hele goede tip om eerst na te denken over de antwoorden en daar de vragen bij te bedenken. Op die manier ga je vanzelf nadenken hoe je de vragen zelf wilt 'sturen', zodat je dat antwoord uiteindelijk krijgt. We hebben ons hiervoor nog even flink verdiept in de theorie van Parsons, zodat de vragen goed aan zouden sluiten bij het ontwikkelingsniveau van een leerling uit groep 7/8. Volgens mij is dit goed gelukt. Het was ook erg leuk om er iets moois en aantrekkelijks van te maken, zodat het voor de leerlingen geen saai 'opdrachtenblad' is.

Het werken via een weblog vond ik ook prettig. Hoewel we veel contact via de mail hebben gehad, was het fijn om ook via de weblog nog even te reageren op elkaars werk. Het weblog is de plek waar alle definitieve stukken uiteindelijk geplaatst zijn. Een verzameling werk waar we trots op mogen zijn, we hebben er hard aan gewerkt en het ziet er leuk uit! Jammer dat ik nu geen stage meer heb in groep 7/8, anders had ik het erg leuk gevonden om deze lessen uit te voeren. Wellicht sta ik in de toekomst nog eens voor een bovenbouwgroep en kan ik dit gebruiken.

1 opmerking:

  1. Leuke en positieve reflectie, Emilie! En goed dat je nog een verwijst naar de theorie van Parsons.. :)

    BeantwoordenVerwijderen